Nycklar och lås

Brf Äpplet 1-5 har inga huvudnycklar till lägenheterna, varför de uppsättningar av nycklar som ni har, är de enda som går till Er lägenhet.

För att vi skall kunna komma in i Er lägenhet och göra underhållsarbeten eller reparationer då Ni ej själva är hemma, så finns möjlighet för Er att hänga nycklar i den nyckeltub som sitter i Er ytterdörr. Här hänger ni Era dörrnycklar och bara vi eller de hantverkare vi anlitat kan komma åt dem genom att använda oss av en specialnyckel till tubens cylinder.

OBS! Använd ej stora nyckelringar eller nyckelbrickor – då risken finns att de fastnar.

Följande nycklar hör till lägenheten:
– 3 st brickor (Svart, röd och grön) (till husets entrédörr/-dörrar)
Samtliga standardbrickor går också till Södra Kungsvägen 228 där vi har tvättstuga med grovtvättmaskin och styrelsens postlåda. Vid strömavbrott så finns batteribackup till passersystemet som räcker 3 timmar om avbrottet varar längre så ställs låsen upp manuellt av styrelsen. Önskas extra brickor så beställes det av styrelsen och kvitteras ut.
– 3 st ASSA nycklar alt. iLOQ (till lägenheten, passar ej till entrédörrarna)
– 3 st 9-tillhållarnycklar (till lägenheten)
– 1 st Hushållsnyckel (typ iLOQ) passar till din tvättstuga (går även till tvättstugan på Södra Kungsvägen 228 som har grovtvättmaskin), miljörum, dörr till vindsförråd, cykelrum som tillhör din fastighet och däckförråd om du hyr däckplats.
– 1 st Bokningscylinder till tvättstugan med 2 st nycklar

Uppdatering samt spärrning av iLOQ-nyckel görs efter samtal med vår nyckelansvarige (Patrik Greiborn) via iLOQ hotspots som är placerade vid våra entréer på Äppelstigen 2+4, Västra Allén 16 respektive ingång till tvättstugekorridor på Södra Kungsvägen 228+230.

Tappade/stulna nycklar/brickor ska anmälas till styrelsen

Lägenhetsdörrens lås ansvarar medlemmen själv för.
Vår låsleverantör är Lidingö Lås 08-817 22 90, www.lidingolas.se
Här kan du beställa extranycklar och anmäla trasigt lås.

Gäller det annan nyckel, bricka, lås eller porttelefon så anmäls det till vår fastighetsskötare.
Vår fastighetsskötare kan, på er bekostnad, även hjälpa till med dörrspärr, låskåpa eller säkerhetsbrevlåda.

Tappad/stulen hushållsnyckel typ iLOQ debiteras med 620 kr, använd gärna vårt swish.

Önskar ni byta ut ert lås i lägenhetsdörren eller installera digitalt dörrlås så kontakta vår låsleverantör Lidingö Lås.
Vi rekommenderar iLOQ S5 som då blir enhetlig med vår hushållsnyckel.

Kravet föreningen ställer på ett digitalt dörrlås är följande:

• Den ska vara silverfärgad (även borstad aluminium och rostfritt/borstat stål som färg är accepterat) svarta accenter är godkänt då de flesta låsen säljs med svart panel. Vit eller helt svart är inte tillåten.
  • Den ska stödja serviceläge (t.ex. tillfällig 24h kod, eller fjärrupplåsning med mobil) för de fall där föreningen måste komma in i lägenheten och du inte kan vara hemma, t.ex. vid en ventilationskontroll.

Vi rekommenderar starkt att du väljer ett lås som är i låsklass 3 enligt SSF 3522 och är försäkringsgodkänt. Annars kan du vid ett inbrott stå helt utan ersättning från försäkringsbolag. Är du osäker på om låset du är intresserad av är godkänt, ring och kolla med ditt försäkringsbolag.
Lås med låsklass 3 är Yale Doorman L3 och ID LOCK 150.

Entrédörrar med porttelefon
Våra entrédörrar öppnas med brickor/taggar. Önskas tillfälig bricka för hantverkare eller bricka för hemtjänst etc. så kontaktas styrelsen.
I porttelefonen kan ert namn bläddras fram och ni rings upp på önskat nummer, porten öppnas sedan genom att trycka ”5” på er telefon.
De nedre portarna på S. Kungsvägen 228/230 har ingen porttelefon.

OBS! Se till att ytterdörren stängs, vi vill inte ha objudna besökare
Entrédörren får absolut ej ställas upp med föremål som kvast eller skruvmejsel i listen, följ anvisning på entrétavlan om uppställd dörr och återställ när ni är klara.
Öppen dörr lämnas aldrig obevakad.