Om föreningen

Brf Äpplet 1-5 är en bostadsrättsförening som bildades 2001 och ligger på Södra Lidingö i området Brevik. Området upprättades under början av 1990 och våra hus blev klara 1992.
Vår förening består av 5 hus (74 lägenheter), Äppelstigen 2-4, Västra Allén 16 och
S. Kungsvägen 228-230.
I Brevik finns 3 st bostadsrättsföreningar, bestående av Brf Huvudgården,
Brf Breviks Gård, Brf Äpplet 1-5, 23 parhus och 1 hyreshus (Kilen fastighetsförvaltare).
Vi tillhör alla Breviks Samfällighetsförening, som sköter marken i området sommar som vinter och det gemensamma bredbandet och TV-nät (Tele 2).

I området finns även:
– Mataffär
– Postombud
– Frisersalonger
– Kemtvätt / skomakeri
– Resturanger och konditori / bageri
P-hus som sköts av Kilen fastighetsförvaltare

Vår förening, Brf Äpplet 1-5, har dessutom 53 p-platser utomhus som våra medlemmar kan hyra i mån av plats. Fördelningen är 27 platser utan el, 20 platser med el för motorvärmare och 6 laddplatser. Vi har dessutom 5 gästplatser (4 timmar), avsedda för korttidsparkerande gäster. Man kan även hyra plats i däckförråd. För cyklar har vi 9 externa förråd.
Varje lägenhet har ett eget externt förråd (vind eller källare).
Vi har tvättstuga i varje hus och grovtvättmaskin i ett.
Vi källsorterar vårt avfall, för hushållsavfall, matavfall, tidningspapper, batterier, lampor och mindre elektronik finns i varje hus soprum.

För att underlätta boendet i föreningen har vi tagit fram denna hemsida med en tillhörande lägenhetspärm. Vi lämnar kontinuerligt ut information både via er brevlåda och en informationstavla i respektive entré.

För att sänka våra kostnaderna och samtidigt skapa gemenskap har vi två städdagar tillsammans under vår och höst, då umgås vi och lär känna varandra som stärker grannsamverkan mot brott, vi kan också då träffa styrelsen.
Städdagarna sker tillsammans med Brevik Samfällighet och vi sköter då om buskar, rabatter, träd, lekplatser och plockar skräp i hela området.

Brevik ligger nära havet med viss utsikt mot Halvkaksundet och inloppet till Stockholm. Det ligger några kilometer från området Gåshaga där skärgårdsbåtarna lägger till. Vi har nära till Lidingöbanan och naturskön miljö som Kottlasjön, Breviks bassängbad samt Långängens friluftsområde.